11 مداح در قاب تحلیل هنری و جامعه شناختی در برنامه «محرم امسال» / بررسی اشعار خوانده شده توسط سید مجید بنیفاطمه در برنامه اول
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۳۲۰۰۱
مراسم و اشعار اجرا شده توسط یازده مداح مطرح کشور در محرمی که گذشت در برنامه «محرم امسال» مورد تحليل هنری، ادبی، اجتماعی و فرهنگی قرار میگيرد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در برنامهای پژوهشی با عنوان «محرم امسال» که به همت گروه فرهنگ و هنر دانشكده فرهنگ و ارتباطات و نيز انديشكده راهبردي اربعين دانشگاه امام صادق (ع) طراحی و اجرا میشود، مراسم و اشعار اجرا شده توسط یازده مداح مطرح کشور در محرمی که گذشت مورد تحليل هنری، ادبی، اجتماعی و فرهنگی قرار میگيرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سيد مجيد امامي، مدير انديشكده راهبردي اربعين در اينباره گفت: نقش آفرینی گسترده و عمیق هیئتهای عزاداری و ذاکران اهل بیت در فضای فرهنگی و رسانه ای امروز کشور بر کسی پوشیده نیست. هیئتها امروز به یکی از منابع اصلی و جریان ساز تولید محصولات رسانهای و هنری و انتقال معنا و پیام در کشور و جهان اسلام تبدیل شدهاند. تنوع و تکثر آثار، استمرار و تولید زنده و رويداد محورانه محتوا، مشارکت عمومی مردمی در فرایند تولید و توزیع آثار، و برخورداری از گستره وسیع مخاطب، و تأثیرگذاري عمیق عاطفی و اعتقادی از ویژگیهای مهم این جریان فرهنگی است.
وی افزود «شعر» از ارکان اصلی شکل دهنده محتوای هیئتها است و بسیاری آن را ستون خیمه آیینهای عزاداری تشيع به حساب میآورند. از سوی دیگر این آیینها از مهمترین عرصههای ظهور و حضور شعر در زندگی مردم محسوب میشود و در چرخه استعدادیابی، آموزش، تمرین و تعالی بسیاری از شاعران نقشی بی بدیل ایفا میکند.
امامي خاطر نشان كرد:با وجود این جایگاه و اهمیت فرهنگی و رسانهای، جای نگاه کارشناسانه به شعر و مداحيهاي عاشورايي و بررسی ابعاد مختلف آن در فضای فرهنگی و دانشگاهی کشور بسیار خالی ست. مطالعات هرچند محدود مناسک و آیینهای شيعي تا كنون از تقليل گرايي روش شناختي و تحميل ذهن گرايي نظريه پردازان جامعه شناسي دين رنج برده است و گفتگو و فحص میدانی از واقعیت این پدیده مهم هنری زيبايی شناختي و معنوي(توامان) يعني مداحي و روضه خواني ، سابقه اندكي دارد.
برخي پژوهش ها و آثار نيز از عملكرد يا محتواي برخي شاعران نوگرا براي تثبيت خرده نظريات مناسكي شان استفاده كرده اند و تتبع بي طرفانه كمتر ديده شده است.
امامي افزود: هرچند ما هنوز هم فاقد يک چارچوب نظري بومی و اسلامی برای مناسک پژوهي شيعي هستيم ولي مباحثه همدلانه و كارشناسي بر اساس محتواي زنده مناسك و هيآت امروز ايران، مقدمه ای برای پژوهشهای بزرگ و الهام بخش بعدي است. اين درحالي است كه واقعيت اجتماعي جامعه ايران متاثر از كرونا و محدودسازي هاي احتياطي اجتماعات، فشارهاي اقتصادي و گذار فرهنگي و نسلي خاصي قرار دارد و بي شك تعامل بين پديده هنري معنوي مداحي با اين شرايط قابل تحليل است.
ما بر آنیم در این مجموعه نشستها گامهای نخست در رفع این خلأ را برداریم و به تحلیل روزآمد محتوای ادبی و معرفتی عرضه شده توسط چند تن از مادحان پر مخاطب و رسانهای بپردازیم. عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) افزود: بر همين اساس شعر و محتوای مداحي مراسم محرم اخير آقايان محمود کریمی،مهدی سلحشور،سعید و محمد حسین حدادیان، محمد رضا و حسین طاهري، مجید بنی فاطمه ، میثم مطیعی، مهدی رسولی، محمدرضا بذری، رضا نریمانی، محمد رضا پویانفر و حنیف طاهری در گفتگوهايي تخصصي مورد بحث قرار مي گيرد.
مدير انديشكده راهبردي اربعين گفت: اين نشستها با حضور دو كارشناس ادبي و نيز اجتماعي و با دبيري محمد مهدي سيار عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق در دوشنبه و چهارشنبههاي هر هفته از 14 مهرماه تا پنج هفته و به صورت برخط برگزار ميشود. علاقمندان ميتوانند اولين نشست از اين مجموعه را ساعت 19 و 30 دقيقه دوشنبه از طريق لينک https://vc.isu.ac.ir/ch/arbaeen-isu دنبال نمايند.
انتهای پیام/4028/
منبع: آنا
کلیدواژه: مداح ماه محرم سید مجید بنی فاطمه شده توسط رسانه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۲۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جامعهشناختی تفکرات اجتماعی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا،در میدان مطالعات جامعهشناسی کشور ما با مسأله و چالشی به نام مفاهیم و نظریههایی که برساختۀ پژوهشگران و جامعهشناسان بومی نیست مواجه هستیم.
سیدحسین نبوی (استادیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای به عنوان «بومی نبودن نظریههای غربی و مدرننبودن تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی» به این موضوع میپردازد که پژوهشگران مفاهیم و نظریهها را فقط برای هدفی کارفرماپسند یا داورپسند، به کار میگیرند، و به ژرفاندیشی و بازاندیشی در مفاهیم و نظریههای رایج نمیپردازند. تعداد بیشتری از پژوهشگران نیز به علت آشنایی ضعیف با نظریهها، اساساً در موقعیتی نیستند که بتوانند به نقد و بازاندیشی در نظریهها بپردازند.
* تاثیر شناخت جامعه برارائه پژوهشهای تجربی کاربردی
این استاد جامعهشناسی در این مقاله مینویسد: اگر بتوانیم پژوهشگران را متقاعد سازیم که همانند یک انسانشناس (نه بهعنوان یک انسانشناس) به شناخت دقیق جامعۀ خود اقدام کنند و مطابق با اصول صحیح نظریهسازی، به برساخت نظریه -در سطح خُرد یا متوسط، یا کلان بپردازند کمکی ارزشمند به پژوهشهای تجربی کاربردی و کارآمد کردهایم.
نبوی ادامه میدهد که بهرسمیت شناختهشدن نظریه و بهکارگرفتن آن، خود به فرایند جداگانهای در اجتماع علمی نیاز دارد که به تغییر باورها و هنجارها در این گروه اجتماعی مربوط میشود.
* آموزش تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی
باید آموزش نظریهها، نقد و تلفیق نظریهها و بهویژه برساخت نظریه نه از شیوه میانبُر، بلکه از راه مطالعۀ عمیق مفاهیم و استدلالهای منطقی نظریههای اصلی در جریان اصلی در اولویت قرار گیردنبوی در این مقاله به این مهم اشاره میکند که آموزش کاملا مؤثر و کارآمدِ نظریهها و تفکرات اجتماعی به دانشجویان، بهویژه به دانشجویان مقاطع تکمیلی بسیار راهگشا و کارآمد در ارائه هرچه بهتر نظریات کاربردی است.
این پژوهش توضیح میدهد که برای این هدف چند کار باید صورت گیرد: تحقیق و تدریس نهتنها نظریهها، بلکه تفکر اجتماعی ایرانی-اسلامی، منظور از تفکر اجتماعی ایرانی و اسلامی شامل اندیشههای معاصر روشنفکران ایرانی و عرب و مسلمانان جنوب شرق آسیا و دیگر صاحبنظران اسلامی (برعهده متخصصین نظریهها و نظریهشناسان و نظریهدانان گذاشته شود.
به زعم این پژوهشگر به نظر میرسد کسانی که بهطور تخصصی بر روی نظریهها متمرکز هستند و پژوهشهایی را متمرکز بر نظریه یا نظریهها به انجام رساندهاند، آثار کیفی متمایزی را در این حوزه منتشر ساختهاند.
* جامعهشناختی ساختن تفکرات اجتماعی
مقاطع تکمیلی، علاوه بر آموزش نظریهها، آموزش نقد نظریهها، تلفیق نظریهها، و بهویژه برساخت نظریه نه از شیوه میانبُر و کمزحمت، بلکه از راه مطالعۀ عمیق مفاهیم و استدلالهای منطقی نظریههای اصلی و مطرح در جریان اصلی در اولویت قرار گیرد و بهطور جدیتر، -جدیتراز قبل- و معطوف به بومیسازی نظریههای جامعهشناختی غربی و جامعهشناختی ساختن تفکرات اجتماعی متفکران ایرانی و مسلمان آموزش داده شود.
این پژوهشگر در نهایت اینگونه جمعبندی میکند که با توسعۀ رشتههای خاص در دوره دکتری بهتر بتوان به این هدف دست یافت. از سوی دیگر با به اصطلاح گفتمانسازی، فضای فرهنگی و فکری خاصی برای صاحبنظران حوزه جامعهشناسی شکل بگیرد؛ طوریکه انگیزه جدی برای برساخت نظریهها برای آنها به وجود آید.
نبوی در پایان به این نکته اشاره میکند که در شکلدادن به این فضای فرهنگی و گفتمانی، نهادهای مهم علمی مانند انجمن جامعهشناسی و گروههای آموزشی و پژوهشی جامعهشناختی و علوم اجتماعی در سراسر کشورو روشنفکران خارج از نهادهای علمی نقش مؤثری خواهند داشت.
انتهای پیام/